• Onderwijsteam
  • Schoolgids
  • Vakanties, studie- en vrije dagen
  • Onderwijs
    • Passend onderwijs
    • SchoolOndersteuningsProfiel
    • Continu rooster
    • Aanvraag schoolverlof
    • Leerlingenraad
  • Documenten
  • Na-Schools aanbod
  • Protocollen
    • Privacy
    • Beleid Sociale Veiligheid
    • Sponsoring
  • Scholen op kaart
  • Hulpouders
  • Ouderraad
  • Medezeggenschapsraad
  • GMR
  • Groep 1/2
    • Beren
    • Krokodillen
    • Olifanten
  • Groep 3/4/5
    • Groep 3a
    • Groep 3b
    • Groep 4
    • Groep 4/5
    • Groep 5
  • Groep 6/7/8
    • Groep 6a
    • Groep 6b
    • Groep 7a
    • Groep 7b
    • Groep 8a
    • Groep 8b
  • Algemene informatie
  • Kinderdagverblijf Takkie
  • Peuteropvang 't Kwetternest
  • Buitenschoolse opvang De Toekans
  • Naschoolse activiteiten
  • Kom kennismaken!
  • Open dagen
  • Boomblad
  • Jeugdfonds Sport en Cultuur

Olifantengroep

Binnenkort bij de olifanten


 

Dit zijn de leerkrachten


Juf Yara 
stuur een mail naar Juf Yara
Werkdagen: dinsdag t/m vrijdag

Juf Christel 

Werkt op maandag in de olifantengroep.

 

 

Zo ziet een dag eruit in een kleutergroep!

Start van de dag

De school begint om 8.30 uur, maar om 8.20 uur gaan de deuren open. Zo kan ieder kind rustig binnenkomen en heeft het de ruimte om zelf zijn of haar jas in een zak voorzien van naam te doen en de tas op de kapstok te zetten. Op de kapstok bevindt zich ook een afbeelding van een dier voor elk kind. Op deze manier herkent uw kind zijn / haar plek voor jas en tas.

Kapstok bij de kleutergroep

In de hal staat een trolly waar de kinderen hun eten en drinken in kunnen zetten voor het 10- uurtje. Lunchspullen blijven in de tas.
Wilt u uw kind aparte bakjes meegeven voor het 10- uurtje en de lunch?

Daarna gaan de kinderen op hun eigen stoel (voorzien van naam en plaatje) zitten en kunnen een boekje pakken als ze dat willen, of even gezellig kletsen met klasgenoten.

Vervolgens starten wij met de kring. Elke dag zijn er 2 hulpjes die naast juf mogen zitten en speciale taakjes hebben die dag.

Samen wordt er gekeken naar de dagritmekaarten die zijn opgehangen. Op deze kaarten worden de activiteiten van de dag weergegeven. Zo krijgen de kinderen idee van tijd en kunnen ze zelf ook zien wat er gaat komen die dag.

Ook bespreken wij welke dag en datum het is.

Er komen diverse activiteiten aan bod in de kring.  U kunt denken aan voorlezen, rijmen, opzegversjes, spelen met klanken en letters. Dit zijn voorbeelden op taalgebied. Tellen, meten en vergelijken zijn rekenactiviteiten die zorgen voor een goede basis voor het rekenwerk in groep 3. Er wordt ook gezongen, muziek gemaakt en spelletjes voor de sociale ontwikkeling gedaan.

Elke dag behandelen wij ook met de kinderen een plaat uit onze woordenschatmethode LOGO3000. Op deze plaat staan verschillende woorden aansluitend bij het thema of onderwerp waar wij op dat moment in de klas mee bezig zijn.

Na de kring is het eerst tijd om te spelen en werken of eerst tijd om buiten te spelen. Dit wisselt per dag voor de drie groepen.

 

Spelen en werken

Er worden werkjes aangeboden die passen bij het thema, waar we op dat moment aan werken. De thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen.

Elk kind is ingedeeld in een kleurgroep. Op de tafels staan objecten (bijv. pionnen of bloemetjes) in die kleuren, zodat de kinderen weten welk werkje ze die dag moeten gaan maken.

We werken met de volgende tafels:

  • Tekentafel: Ontwikkelen van de fijne motoriek door te werken met verschillende materialen (potlood, verf, wascokrijt enz.) 
  • Knutseltafel: Fijn motorische activiteiten zoals: scheuren, knippen, plakken, vouwen. Ook het ruimtelijk inzicht wordt gestimuleerd.
  • Bouw- en kleitafel: Stimuleren van ruimtelijk inzicht en de fijne motoriek.
  • Puzzeltafel: Vele ontwikkelingsgebieden komen aan bod. Spelen gericht op vorm, kleur, rijmen, tellen, voorbereidend taal, rekenen, combineren, communiceren, verhaaltjes vertellen, enz.

Aan deze tafels worden de werkopdrachten gedaan. We proberen veel verschillende materialen en technieken aan te bieden.

De gemaakte werkjes worden eerst in de klas opgehangen en later meegenomen naar huis of in het plakboek gedaan. Dit plakboek wordt voor ieder kind op school bijgehouden en aan het eind van groep 2 mee naar huis gegeven.

Naast het werken aan de tafels, gaan de kinderen in de hoeken aan het werk. Er is een huishoek, bouwhoek, water- of zandtafel, krijtbord, verfbord, constructiehoek, lees-schrijfhoek, digibord, leeshoek, hal waar gebouwd kan worden en vaak een themahoek die past bij het thema waaraan gewerkt wordt.

Kinderen mogen ook regelmatig zelf kiezen op welke plek ze aan het werk gaan. We gebruiken hiervoor het kiesbord. Hierop staan alle hoeken en tafels afgebeeld met een foto. Daaronder hangen haakjes. Alle kinderen hebben een sleutelhanger met foto. Deze kunnen ze hangen bij het plaatje van de plek waar ze willen werken/spelen.

Kiesbord

 

10-uurtje

Samen wordt er gegeten en gedronken in de kring. Hierbij wordt er vaak door de leerkracht voorgelezen. Denkt u eraan dat dinsdag en donderdag onze fruitdagen zijn!

 

Buitenspelen

Kinderen trekken eerst zelfstandig hun jas aan! Als dit nog moeilijk is voor het kind, is het fijn als dit thuis ook geoefend wordt.

Bewegen is heel belangrijk voor kleuters. Tijdens het buiten spelen ontwikkelen de kinderen hun grote motoriek wanneer ze bezig zijn met de fietsen, de karren, het klimrek of glijden van de glijbaan. Bij mooi weer kunnen ze ook lekker spelen in de zandbak. Bij slecht weer wordt er in het speellokaal een spel-les gedaan.

Gym

De kinderen krijgen op maandag en op woensdag gymles van de vakleerkracht meester Merlijn. De kinderen hebben hiervoor een gymtasje (liefst niet zo groot!) nodig met daarin:

  • Gymschoenen met rubberzolen (zaalschoenen)
  • Shirt
  • Broek

De gymtasjes blijven op school. Voor elke vakantie geven wij de tassen mee naar huis, zodat de kleding gewassen kan worden en gecheckt kan worden of de schoenen nog groot genoeg zijn!

Lunch

Alle kinderen hebben een eigen lunchplek bij een tafel. Er wordt 10 minuten in stilte gegeten. Daarna mogen de kinderen, die klaar zijn gaan kleuren of een boekje pakken. Na 20 tot 25 minuten heeft iedereen alles op, en wordt alles opgeruimd.

Het middagprogramma bestaat weer uit een kring, spelen en werken en buiten spelen. In de middag mogen de kinderen vrij kiezen wat ze gaan doen. Vaak werkt de leerkracht dan met een kind of een klein groepje aan een activiteit om een bepaalde vaardigheid extra te oefenen of juist extra uitdaging te bieden. Dit noemen we de kleine kring.

Taal

Er wordt heel veel voorgelezen in de klas. Maar het is belangrijk, dat er thuis ook voorgelezen wordt! Kinderen leren nieuwe woorden, leren hoe een zin is opgebouwd, de algemene kennis wordt uitgebreid, ze oefenen om hun aandacht ergens bij te houden en nog veel meer…. Maar bovenal is het gewoon heel erg leuk en gezellig! Leest u thuis ook mee?

Rekenen

Er wordt dagelijks aandacht besteed aan rekenen: Welke dag is het vandaag? Hoeveel dagen zitten er in de week? Maar ook hoeveel kinderen zitten er in de klas, hoeveel jongens/meisjes enz. We hebben het over de begrippen groot/ klein, dik/dun en het belangrijkste is dat de kinderen het met hun lijf ervaren.
Rekenen bestaat uit verschillende domeinen: getalbegrip, bewerkingen, tijd, geld, meetkunde, meten, oppervlakte, inhoud en gewicht.  

Grove en fijne motoriek

We vinden het heel belangrijk om aandacht te besteden aan de motoriek van onze kinderen.
De grove motoriek wordt gestimuleerd door buiten te spelen en te gymmen.
De fijne motoriek wordt gestimuleerd door te knippen, plakken, kleuren, scheuren, kleien, bouwen met lego enz. Dit gebeurt aan de verschillende werktafels. Maar ook wordt er gewerkt met de methode ‘Krullenbol’. Door al deze oefeningen kan uw kind later een vloeiend leesbaar handschrift ontwikkelen.

Sociaal emotionele ontwikkeling

Op sociaal-emotioneel gebied werken wij via de uitgangspunten van pedagogisch tact. Een veilige en goede manier van contact hebben met kinderen staat hierbij centraal. Wij anticiperen continue op wanneer er contact is, de benaderingswijze, onze aanwezigheid en de manier waarop wij interacties aangaan met de kinderen.

Wij gebruiken daarnaast trefwoord als onze methode voor levensbeschouwing. Trefwoord daagt kinderen uit om aan de hand van eigentijdse verhalen en Bijbelverhalen na te denken over levensbeschouwelijke thema’s. Er wordt gefocust op bronnen en tradities, op vragen en dilemma’s die kinderen kunnen hebben en op de samenleving.

We willen de zelfredzaamheid van de kinderen graag onder uw aandacht brengen. Het is fijn voor uw kind en voor de leerkracht als uw kind zich zoveel mogelijk zelfstandig kan redden. Denk daarbij aan het aantrekken van schoenen en jas, dicht doen van de rits en billen afvegen. Het is praktisch en geeft het kind zelfvertrouwen! Wilt u dit thuis ook oefenen met uw kind?

Als uw kind circa 6 weken op school is, willen wij graag een kennismakingsgesprek om met elkaar te praten over de start van het kind en andere zaken die belangrijk zijn om te weten over uw kind.

We vinden het belangrijk om u te informeren over de ontwikkeling van uw kind. Hiervoor hebben wij onze 10-minutengesprekken. Deze vinden 2 keer per jaar plaats.

 

We hopen u zo voldoende te hebben geïnformeerd over onze werkwijze. Als er vragen of onduidelijkheden zijn bent u na schooltijd van harte welkom!

Lees alles over wat er bij de olifanten gebeurt!


Belevenissen | Agenda | Foto's | Alles

Lees verder
olifanten

Contact


  • ICBS De Boomladder
  • Rozenlaan 6
  • 1702 TG Heerhugowaard
  • directie@deboomladder.nl

(072) 571 55 77

 

Snel naar


Kinderopvang op De Boomladder

Peuteropvang op De Boomladder

Buitenschoolse opvang op De Boomladder

Kennismaken

Open dagen

 

 

Laat een bericht achter


 

Op zoek naar kinderopvang?


Bekijk alle Blosse opvangvormen

 

Ook een leuke baan in opvang of onderwijs?


Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl

 

Aangesloten bij 


Aangesloten bij Blosse

 

Copyright 2025 - ICBS De Boomladder
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4 School - Eigentijdse Websites