• Onderwijsteam
  • Schoolgids
  • Vakanties, studie- en vrije dagen
  • Onderwijs
    • Passend onderwijs
    • SchoolOndersteuningsProfiel
    • Continu rooster
    • Aanvraag schoolverlof
    • Leerlingenraad
  • Documenten
  • Na-Schools aanbod
  • Protocollen
    • Privacy
    • Beleid Sociale Veiligheid
    • Sponsoring
  • Scholen op kaart
  • Hulpouders
  • Ouderraad
  • Medezeggenschapsraad
  • GMR
  • Groep 1/2
    • Beren
    • Krokodillen
    • Olifanten
  • Groep 3/4/5
    • Groep 3a
    • Groep 3b
    • Groep 4
    • Groep 4/5
    • Groep 5
  • Groep 6/7/8
    • Groep 6a
    • Groep 6b
    • Groep 7a
    • Groep 7b
    • Groep 8a
    • Groep 8b
  • Algemene informatie
  • Kinderdagverblijf Takkie
  • Peuteropvang 't Kwetternest
  • Buitenschoolse opvang De Toekans
  • Naschoolse activiteiten
  • Kom kennismaken op onze open dag!
  • Boomblad
  • Jeugdfonds Sport en Cultuur

Anti-pest protocol

1. De taak van de schoolleiding


a. Bewustwording.


De schoolleiding moet doordrongen zijn van de ernst van de problematiek. Op elke school wordt gepest. Men moet zich realiseren dat er wat aan gedaan moet worden. De aanpak staat niet op zichzelf, maar moet onderdeel zijn van schoolbeleid als onderdeel van een goed pedagogisch klimaat.


b. Stellingname.


De schoolleiding moet naar buiten toe, zowel naar leerkrachten, naar leerlingen als naar ouders duidelijk maken dat pesten niet toelaatbaar is. Slachtoffers weten dat ”de school” aan hun kant staat; pesters en leerlingen, die pesters kunnen worden weten dat er op ze gelet wordt.


c. Maatregelen.


De schoolleiding moet zorgen dat er een plan van aanpak is om pestgedrag aan te pakken. Zorgen dat iedereen op de hoogte is van het plan van aanpak.
Zorgen dat alle geledingen de aanpak ondersteunen.
De schoolleiding moet concrete maatregelen nemen, die niet na een tijdje ophouden, maar blijven voortduren. Maatregelen die zijn gericht op het regelen en ondersteunen van het bestrijden van pesten (bestrijdingsmaatregelen)en maatregelen die vangnetten voor slachtoffers in het leven roepen (vangnetmaatregelen.)


d. Bestrijding van pesten ondersteunen.


Er wordt een plan van aanpak gemaakt hoe men om moet gaan met pestproblemen.
Leerkrachten worden gestimuleerd en krijgen de gelegenheid om een cursus te volgen om pesten effectiever te hanteren.
De omgeving wordt zo mogelijk aangepast om pesten te voorkomen. (extra pleinwacht, vergroten schoolplein, pauzetijden veranderen.)
Scholen werken structureel aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden.


2. De taak van de leerkracht:
 

a. Bewustwording.


Wat geldt voor de schoolleiding geldt ook voor de leerkracht.
De leerkracht moet gespitst zijn op signalen die de kant van pesten op kunnen gaan.


b. Stellingname.


De groepsleerkracht maakt naar de leerlingen toe duidelijk dat pesten ontoelaatbaar is.
Slachtoffers weten dat ”de leerkracht” aan hun kant staat; pesters en leerlingen, die pesters kunnen worden weten dat er op ze gelet wordt.

 

c. Maatregelen.


Er zijn geen vaste klip en klare maatregelen die overal en altijd werken. Elke klas, elke leerkracht en elke situatie is verschillend. Wel is een aantal maatregelen te noemen waaruit de leerkracht kan putten bij de bestrijding van pestgedrag. We kennen de preventieve maatregelen om pesten te voorkomen, we kennen de curatieve maatregelen om reeds plaatsvindende pestpraktijken een halt toe te roepen.


d. Voorkomen van pesten.
 

De omgeving aanpassen zodat er geen gelegenheid is om te pesten. Schoolregels afspreken en erop toe zien dat deze nageleefd worden.
Agressie en geweld kanaliseren door in gesprek te gaan en/of afleiding te bieden. Leerlingen eigen verantwoordelijkheid te geven en creatief om te leren gaan met schoolfrustraties. Sociale vaardigheden trainen. Zelf het goede voorbeeld te geven.


3. Bestrijden van pesten.

 

Er zijn twee soorten maatregelen om het pesten te bestrijden nl.: confronterende maatregelen en niet-confronterende maatregelen.
Confronterende maatregelen houden in dat de groep openlijk en direct wordt aangesproken op de pesterijen. B.v. door van het pesten een lesthema te maken, hulp bieden aan de slachtoffers of door te verwijzen, gesprekken aan te gaan met de pesters en hun ouders, de gepeste en zijn/haar ouders en de rest van de groep en eventueel hun ouders.
Niet confronterende maatregelen houden in dat het pestprobleem in de groep via een indirecte manier bespreekbaar wordt gemaakt door het onderwerp pesten aan te bieden via onderwerpen als machtsmisbruik of oorlog en vrede. Daarnaast moet hulp geboden worden aan het slachtoffer en de pester. Niet confronterende maatregelen worden toegepast b.v. bij het vermoeden van pestgedrag.

 

4 Het belang van vangnetten.

 

Zelfs al doe je als school een krachtige poging om het pesten tegen te gaan, dan nog kan pesten de kop op steken. In dat geval is het belangrijk dat het slachtoffer altijd bij een schoolvertrouwenspersoon of stichtingsvertrouwenspersoon moet kunnen aankloppen voor hulp.
Vertrouwenspersonen worden aangesteld door resp. het bevoegd gezag en de schoolleiding en gepubliceerd in de schoolgids, het informatieblad en de informatiekalender.
Voldoen de contacten met vertrouwenspersonen niet, dan is er de mogelijkheid een klachtenprocedure in werking te stellen.
Klachtencommissie en klachtenprocedure wordt ingesteld door het bevoegd gezag van de school. Adres staat in de schoolgids, de procedure is op aanvraag verkrijgbaar

 

5. Plan van aanpak als pesten geconstateerd wordt.

 

Wanneer we pestgedrag vermoeden, treedt degene die dit signaleert onmiddellijk in actie. In overleg met de directeur wordt een vervolgroute uitgestippeld. In deze vervolgroute volgen we een meersporige aanpak waarin we onderscheid maken in activiteiten gericht op:
- de dader;
- het slachtoffer;
- de ouders;
- de meelopers;
- het schoolteam.

Bij twijfel over de vraag of er sprake is van pesten, vindt altijd een nader onderzoek plaats. Wordt tot onderzoek overgegaan, dan zullen ouders van het vermoedelijke slachtoffer en de eventuele dader als eersten en afzonderlijk worden betrokken bij het onderzoek en de vervolgactiviteiten.

Wanneer er sprake kan zijn van pesten, wordt met de mogelijke dader(s) een confronterend gesprek aangegaan. Duidelijk wordt gemaakt welk gedrag niet wordt geaccepteerd. De pester komt voorlopig “onder curatele”; zijn bewegingsvrijheid ten opzichte van het slachtoffer wordt ingeperkt. Deze maatregel is van kracht tot zekerheid over de feitelijke gebeurtenissen is verkregen. Wanneer meer duidelijkheid over de feitelijke gang van zaken bestaat kan als reactie op pestgedrag een sanctionering volgen. De dader doorloopt tevens een, op zijn persoonlijke ontwikkeling gericht, traject.

Het slachtoffer kan rekenen op hulp van de leerkracht, gericht op weerbaarheid en zelfvertrouwen. Nagegaan zal worden wat dient te gebeuren om zo snel mogelijk een veilige omgeving te realiseren. In een volgend stadium zal worden bekeken of met het slachtoffer het doorlopen van een meer op eigen persoonsontwikkeling gericht traject gewenst is.

De meelopers worden gehoord wanneer nader onderzoek gewenst is. Ook zij worden in voorkomende gevallen op een confronterende wijze aangesproken. In tweede instantie kan worden besloten tot sanctionering en/of vervolgtraject.

In een plan van aanpak worden altijd afspraken gemaakt tussen de groepsleerkrachten in de school. Middels deze afspraken wordt gezorgd dat, bij het toezicht tijdens de lessen, bij het buitenspelen en dergelijke, sprake is van een consequente aanpak.

Alle geledingen, zoals: , Bevoegd gezag, Medezeggenschapsraad, Ouderraad, team en directie stemmen in met het bovenstaande beleid en het plan van aanpak.

 

6. Omgangsregels.


Naast de schoolregels over het gebruik van het gebouw en het gedrag en de afspraken rond het gebouw kennen we de volgende omgangregels:

Schoolresultaten en uiterlijk kunnen nooit de reden zijn om mensen te beoordelen, uit te lachen of uit te schelden.
Iedereen mag zijn eigen mening hebben, mits je de ander niet schaadt.
Als je iets van een ander wilt pakken of gebruiken vraag je daarom.
Iedereen doet mee, we sluiten geen kinderen buiten de groep.
Ieder bemoeit zich met zijn eigen zaken en we zeggen geen dingen van anderen die niet waar zijn.
We zijn eerlijk.
We luisteren naar elkaar en helpen degene die hulp nodig heeft.
We kiezen geen partij bij een ruzie tussen twee andere kinderen.
Word je gepest, vertel het aan je ouders, de meester of de juf, dit is geen klikken.
Zie je dat iemand een ander pest, vertel het ook aan de meester of juf. Ook dit is geen klikken.
Deze afspraken gelden binnen de school, maar ook daarbuiten.
Help ook anderen om zich aan deze afspraken te houden.

Anti-pest protocol Blosse


Pesten is een veel voorkomend en niet makkelijk op te lossen probleem.
De scholen hebben een plan van aanpak voor het voorkomen van pesten. Dit plan krijgt vorm in het bevorderen van een goed pedagogisch klimaat in de groepen en op school. Soms gebeurt dat met een methode voor sociaal-emotionele vorming. Ook zijn er scholen die in hun dagelijkse praktijk voortdurend aandacht schenken aan een goed pedagogisch klimaat zonder dat ze daarvoor een methode gebruiken. Sommige scholen schenken in periodes bijzondere aandacht aan het scheppen van een goed leefklimaat.
De Stichting beschikt ook over een plan van aanpak voor het bestrijden van pesten.
In dit plan is het belangrijk dat alle betrokkenen hun verantwoordelijkheid nemen. (Ouders, de gepeste, de pesters, de meelopers, het schoolteam.)

Waar het in het tegengaan van pesten uiteindelijk allemaal omdraait, is het veranderen van de houding en gedrag van de leerlingen.

Contact


  • ICBS De Boomladder
  • Rozenlaan 6
  • 1702 TG Heerhugowaard
  • directie@deboomladder.nl

(072) 571 55 77

 

Snel naar


Kinderopvang op De Boomladder

Peuteropvang op De Boomladder

Buitenschoolse opvang op De Boomladder

Kennismaken

Open dagen

 

 

Laat een bericht achter


 

Op zoek naar kinderopvang?


Bekijk alle Blosse opvangvormen

 

Ook een leuke baan in opvang of onderwijs?


Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl

 

Aangesloten bij 


Aangesloten bij Blosse

 

Copyright 2025 - ICBS De Boomladder
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Creatieve professionals