Huiswerkbeleid

 

Kinderen leren op school plannen. Het is belangrijk dat ze dat niet alleen op school, maar ook thuis kunnen toepassen. Daarom is het goed als op een basisschool kinderen voorzichtig in aanraking komen met huiswerk.

Op school wordt, waar mogelijk, adaptief gewerkt. Dat moet natuurlijk ook met huiswerk gebeuren, omdat niet alle kinderen even ver in de ontwikkeling zijn. Belangrijk is in onze visie dat er gewerkt wordt aan de huiswerkattitude: het leren omgaan met huiswerk.

Daarom is huiswerk op de Boomladder geen verplichting. Kinderen krijgen wel thuis de mogelijkheid om te oefenen en dit werk wordt getoetst door leergesprekken en kleine proefwerkjes. We willen op deze wijze de huiswerkattitude aanleren c.q. verbeteren.

We geven wel sturing aan het huiswerk, maar leggen de verantwoordelijkheid bij de kinderen en hun ouders.

Wat betekent dit nu voor de kinderen in de verschillende groepen?

 

Groep1-2

We praten bij de kleuters over “oefentips”. Het kan dan bijvoorbeeld gaan over het oefenen van de kleuren, het strikken van de veters, het benoemen van kleuren en vormen etc. Incidenteel kan het voorkomen dat we de ouders vragen om bij uitval opdrachtjes te laten uitvoeren. Verder vragen we de ouders om thuis vooral veel voor te lezen.

 

Groep 3

We vragen ook in groep 3 aan de ouders om thuis veel voor te lezen en  samen met hun kind(eren) spelletjes te doen. Incidenteel vragen we om thuis extra te oefenen voor het lezen met bijvoorbeeld wisselrijtjes. Ook kan het voorkomen dat we vragen om werk wat niet af is, thuis af te maken.

 

Groep 4

We vragen de ouders om thuis veel te lezen, de tafels te oefenen en het klokkijken te oefenen. We geven als het nodig is spelling- en rekenopdrachten mee. Een oefentip voor thuis is het computerprogramma van Ambrasoft (dit geldt eigenlijk voor alle groepen,u kunt hier op school informatie over krijgen).

 

Groep 5

  • ook voor deze groep geldt het regelmatig oefenen van de tafels en het blijven oefenen van het lezen. We geven als het nodig is spelling- en rekenopdrachten mee.
  • WO toetsen voor aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek thuis leren
  • Nieuwsbegrip XL woordenschat thuis maken

 

Groep 6

  • Per maand maken de kinderen 1 of 2 x een topografiewerkblad (Nederland). Ze krijgen dan op school de gelegenheid om te oefenen en als voorproefje kunnen ze     ook thuis hiermee oefenen.
  • Spelling- en rekenopdrachten (tafels) gaan mee naar huis als het nodig is.
  • Verder oefenen de kinderen thuis de teksten voor een musical, maken rond Sinterklaas een surprise en een gedicht en leren om op tijd spullen in te leveren.
  • WO toetsen voor aardrijkskunde, geschiedenis, natuur&techniek en verkeer thuis leren
  • Nieuwsbegrip XL woordenschat thuis maken

 

Groep 7

  • De kinderen kunnen hun Engelse woordjes thuis oefenen. Spelling- en rekenopdrachten gaan mee naar huis als het nodig is. Topografie (Europa) werkt   als in groep 6. Kinderen kunnen zo de topografietoetsen voorbereiden.
  • De kinderen kunnen opdrachten krijgen n.a.v. onze taalmethode en/of rekenmethode.
  • WO toetsen voor aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek thuis leren
  • Nieuwsbegrip XL woordenschat thuis maken
  • Verder oefenen de kinderen thuis de teksten voor een musical, maken rond Sinterklaas een surprise en een gedicht en leren om op tijd spullen in te leveren.

 

Groep 8

  • De kinderen kunnen hun Engelse woordjes thuis oefenen. Spelling- (woordjes hebben de kinderen al thuis) en rekenopdrachten gaan mee naar huis als he nodig is.
  • Topografie (De Wereld) werkt als in groep 6 en groep 7. Kinderen kunnen zo de topografietoetsen voorbereiden.
  • WO toetsen voor aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek thuis leren
  • Nieuwsbegrip XL woordenschat thuis maken
  • De kinderen kunnen opdrachten krijgen n.a.v. onze taalmethode en/of rekenmethode.
  • Verder oefenen de kinderen thuis de teksten voor een musical, maken rond Sinterklaas een surprise en een gedicht en leren om op tijd spullen in te leveren.